اینستاگرام آپارات یوتیوب

10 نکته در مورد نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

شنبه, 9 تیر 1403

8201 نفر 0 نظر
10 نکته در مورد نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

نورپردازی سرویس بهداشتی ازجمله مواردی است که در زیبایی و مدرن نمودن دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام تأثیرگذار خواهد بود اما متاسفانه اغلب نادیده گرفته می شود. اصول نورپردازی سرویس بهداشتی چیست؟ نورپردازی سقف سرویس بهداشتی چه ویژگی‌های دارد؟ ویژگی های مهم نورپردازی سرویس بهداشتی کوچک چیست؟ اینها نمونه سوالاتی که ممکن است ذهن شما را در هنگام نورپردازی سرویس بهداشتی به خود مشغول کند. با ما در این مطلب از مان نو همراه شوید تا ضمن دریافت پاسخ سوالات خود با نکات مهم نورپردازی سرویس بهداشتی نیز آشنا شوید.

 

 

 

اصول نورپردازی سرویس بهداشتی

وقتی در مورد روشنایی سرویس بهداشتی صحبت می کنیم، اولین چیزی که بسیاری از مردم فکر می کنند این است که فضا باید روشن باشد زیرا ما برای حمام کردن، نظافت یا آرایش کردن به نور زیاد در مکان های مناسب نیاز داریم. با این حال، اشتباه رایج بسیاری از مردم این است که سعی می کنند از یک منبع نور برای روشن کردن کل حمام استفاده کنند. نورپردازی سرویس بهداشتی اصولی دارد که با رعایت آنها می توانید بهترین نتیجه بگیرید.

 

 

1. توجه به نور طبیعی

یکی از اساسی ترین اصول نورپردازی، استفاده بهینه از نور طبیعی می باشد. زیرا نور خورشید علاوه بر ایجاد نورعالی باعث شود سرویس بهداشتی بازتر و جذاب تر به نظر برسد. استفاده از پنجره های شیشه ای مات را برای حفظ حریم خصوصی و در عین حال اجازه ورود نور را در نظر بگیرید. برای حمام هایی که پنجره ندارند، نورگیر یا لوله های خورشیدی را به عنوان جایگزین در نظر بگیرید.

2. لایه بندی نورپردازی سرویس بهداشتی

با استفاده از لایه های  نوری مختلف سرویس بهداشتی زیبا، جذاب و آرام بخش داشته باشید. نورپردازی خود را با ترکیبی از نورپردازی پایه، محوطه ای، پس زمینه و تاکیدی لایه بندی کنید. نورپردازی پایه یا عمومی روشنایی کلی را فراهم می کند، نورمحلی یا تاکیدی در اطراف برخی تجهیزات مانند آینه‌ و روشویی ها استفاده می‌شود، نورمحوطه ای یا دکوراتیو های برای افزودن زیبایی و جلوه به دکوراسیون سرویس بهداشتی به‌کار می‌رود و نور پس‌زمینه یا نور‌های تکمیلی برای ایجاد جلوه‌های تزئینی بیش‌تر و تعادل در نورپردازی استفاده می‌شود.

3. انتخاب لامپ مناسب

یکی دیگر از اصول نورپردازی سرویس بهداشتی که انتخاب لامپ مناسب است. لامپ های LED به دلیل بهره وری انرژی و طول عمر آنها بهترین گزینه هستند. آنها نور شفاف و روشنی را ارائه می دهند که برای نظافت ایده آل است.بهتر است برای رسیدن به محیط و روشنایی مطلوب، دمای رنگ و لومن را در نظر بگیرید.

4. ضد‌آب بودن تجهیزات نوری

ضدآب بودن تجهیزات نوری در حمام و سرویس بهداشتی از دیگر اصول مهم نورپردازی است که باید حتما به آن توجه کنید. سرویس های بهداشتی معمولاً مرطوب و خیس هستند و تماس تجهیزات نوری معمولی با اب می‌تواند منجر به خرابی آنها شود و یا خطر برق گرفتگی شما را تهدید کند. این تجهیزات در بخش‌های مختلف حمام و سرویس بهداشتی مانند دیوارها، چراغ‌ها، سقف و نشانگر‌ها استفاده می شوند. به عنوان مثال چراغ‌های نورپردازی ضد آب در اطراف وان‌ها در تماس با آب از کار نمی افتند و محل‌ خطرناک ایجاد نمی کنند.

5. هماهنگ‌ سازی نورپردازی با سایر عناصر دکوراسیون

یکی دیگر از نکات مهم در اصول نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام، هماهنگ‌سازی آن با الگوی سبک طراحی و دکوراسیون فضا می باشد. به عنوان مثال اگر سبک دکوراسیون سرویس بهداشتی شما کلاسیک است می توانید از نورهای زرد به همراه دیوارکوب‌های کلاسیک استفاده کنید.

6. استفاده از دیمرها برای تنظیم نور به میزان دلخواه

بهترین راه برای تنظیم نور حمام و روشویی، دیمرها هستند. با کمک آنها می توانید با نیاز به نور بیشتر، شدت آن را افزایش دهید و هر زمانی که قصد رسیدن به آرامش را دارید و می خواهید استراحت کنید، میزان نور را کاهش دهید. کاهش شدت نور عمومی روشویی و حمام باعث برجسته شدن نورهای مخفی می شود. چراغ سقفی های توکار و چراغ آویز را می توان دیمردار و قابل تنظیم کرد.

 

 نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

 

نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

با نورپردازی سقف حمام می‌توانید نور مورد نیاز خود را در کنارزیبایی، راحتی و حس خوب تجربه کنید. شما با استفاده از چراغ‌های سقفی و لوسترها هم می توانید یک نورپردازی آشکار و همه‌جانبه داشته باشید و هم با قرار دادن لامپ ها و چراغ ها در داخل سقف کاذب یک نورپردازی مخفی داشته باشید. انتخاب آن کاملا به سلیقه و فضای سرویس بهداشتی بستگی دارد. چراغ های آویز خیلی رایج نیستند و معمولا برای سقف های بلند مناسب هستند. نورپردازی سقف کاذب سرویس بهداشتی همواره در تمامی فضاها محبوب و پرطرفدار بوده و دارای مزایای بسیاری از جمله نور غیر مستقیم و ملایم می باشد.

 

نورپردازی سرویس بهداشتی کوچک

 

نورپردازی روشویی کابینتی سرویس بهداشتی

استفاده از نور متمرکز در بخش روشویی یکی از موارد مهم در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام است. روشویی کابینتی به‌عنوان یک فضای مهم به روشنایی کافی و متمرکز نیاز دارد تا فعالیت‌های روزمره مانند شستن دست‌ها، صورت، موها و… به‌راحتی انجام شود. برای ایجاد نور متمرکز در این بخش می توانید از دیوارکوب ها یا نورهای سقفی مخصوص حمام استفاده کنید. این نوع نورپردازی اجازه می‌دهد تا نور به صورت مستقیم و متمرکز بر روی محل مورد نظر تابیده شود و کارها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

برای داشتن بیشترین نور بدون هیچ گونه سایه نامطلوب، دو دیوارکوب در سطح چشم یا درست بالای آینه پیشنهاد می کنیم. این به شما امکان می دهد تصویر خود را در آینه بسیار واضح ببینید.

نکته: در هنگام انتخاب نوع نورپردازی حتما به این نکته توجه کنید که روشویی شما چقدر بزرگ است و چقدر نور طبیعی دارید.

 

نورپردازی سقف حمام

 

نورپردازی آینه سرویس بهداشتی

استفاده از نور متمرکز در قسمت آینه یکی دیگر از نکات قابل توجه در نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی می باشد. برای این کار می توانید از آینه های بک لایت استفاده کنید. نور متمرکزی که از پشت این آینه ها می تابد، سایه های کمتری روی صورت شما ایجاد می کند و در فعالیت های روزانه مانند اصلاح و آرایش صورت بسیار مفید است.

نکته: آینه های بک لایت ضد بخار دیرتر خراب می شوند و طول عمر بیشتری دارند.

شما همچنین می‌توانید برای نورپردازی اطراف آینه‌ها از چراغ‌های دیواری با نور متمرکز استفاده کنید. این نورها به تابش مستقیم نور به آینه کمک می کنند و بدون مشکلات ناشی از سایه ها و نورهای پراکنده می توانید خود را به بهترین شکل ممکن ببینید. بهتر است این چراغ ها را با فاصله حداقل 28 اینچ و فاصله حدود 60 اینچ از زمین قرار دهید تا درخشان‌ترین قسمت تابش نور چراغ‌ها به صورت شما بتابد.

 

نورپردازی سرویس بهداشتی

 

نورپردازی دوش حمام

دوش اغلب در یک فضای بسته و دور از منبع نور مرکزی در حمام قرار دارد، بنابراین نورپردازی آن اهمیت زیادی دارد و ترکیبی از طرح‌های نورپردازی خلاقانه می تواند به جذابیت و روشنی فضا کمک کند. لامپ های LED بهترین گزینه هستند زیرا عمر طولانی تری دارند و انرژی کمتری مصرف می کنند. همچنین استفاده از رنگ نور گرم نیز در نورپردازی دوش ایده خوبی است. نور گرم در فضای دوش باعث می شود افراد احساس آرامش و رضایت کنند. البته چراغ‌های استفاده شده در این قسمت سرویس بهداشتی باید به دلیل تماس مستقیم با آب و رطوبت زیاد در برابر بخار و آب مقاوم باشند تا به سرعت خراب نشوند.

نکته: چراغ ها را در جایی نصب کنید که نور به خوبی به سطح دوش بتابد و محیط اطراف دوش را به خوبی نشان دهد.

 

نورپردازی دوش حمام

 

نورپردازی سرویس بهداشتی کوچک

در نورپردازی سرویس های بهداشتی کوچک، ایجاد طراحی نوری صحیح بسیار مهم است زیرا کل فضا را روشن می کند، اما فضای سرویس را تحت الشعاع قرار نمی دهد. بهترین روش نورپردازی سرویس های بهداشتی کوچک، قرار دادن دو چراغ دیواری در هر دو طرف آینه و بازتاب نور آن در سطح چشم است. این کار باعث ایجاد نور متقاطع می‌­شود. آینه های بک لایت و چراغ های سقفی فلاش مونتاژ ایده های جذاب و مدرنی برای نورپردازی حمام های کوچک هستند که برای روشن نگه داشتن فضای شما مناسب خواهند بود.

 

 نورپردازی سرویس بهداشتی کوچک

 

10 نکته مهم نورپردازی سرویس بهداشتی

1. از نصب چراغ های با نور مستقیم روی کابینت روشویی به دلیل ایجاد سایه‌های تند روی صورت فرد در آینه، خودداری کنید.

2. از استفاده از چراغ های توکار سقفی به دلیل نور زیاد آن برای آرایش و اصلاح در بالای آینه اجتناب کنید.

3. برای به دست آوردن نور بدون سایه از نورپردازی غیر مستقیم استفاده نمایید. استفاده از چراغ‌های بالا آینه برای داشتن نوری قوی و نزدیک پیشنهاد می شود.

4. قبل از انتخاب چراغ بالا آینه حتما طول و عرض آینه و محل نصب آن را در نظر بگیرید.

5. وقتی از آینه‌های داخل نورانی در داخل سرویس ها استفاده می کنیم استفاده از اجسام دکوری براق و چراغ‌های شفاف باعث ایجاد نور و درخشندگی بیش از حد می شود.

6. وقتی آینه خیلی پهن است، از نصب یک منبع نور شدید در دیوار مقابل پرهیز کنید زیرا در چشمان بیننده نور شدید ایجاد می کند.

7. از چراغ بالا آینه در نورپردازی سرویس ها استفاده کنید.

8. برای یک فضای توالت کوچک از چراغ های دیواری به جای نور سقفی استفاده کنید.

9. تمام کلید و پریز ها را دور از محیط دوش و وان قرار دهید و حتما پریز های ارت دار استفاده نمایید.

10. ترتیب کلید های سرویس را سازماندهی کنید. به عنوان مثال روشنایی کلی، روشویی، چراغ بالا آینه برای بسیاری از مردم از پیش تعیین شده است.

 

نورپردازی سقف کاذب سرویس بهداشتی

 

نتیجه گیری

رعایت اصول نورپردازی سرویس بهداشتی به شما کمک می کند فضایی زیبا و کاربردی ایجاد کنید. نور مناسب، محیط، ایمنی و قابلیت استفاده حمام را افزایش می دهد و آن را به فضایی دلپذیر برای تمام کارهای نظافت شما تبدیل می کند. اگر به دنبال منبع نورعالی و کم مصرف هستید، لامپ های LED می توانند برای حمام ایده آل باشند. امیدوارم این مطلب برای مفید باشد. نظرات خود را با ما و کاربران در میان بگذارید.

 

اشتراک گذاری

نظرات (0)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما با موفقیت انجام شد
نام و دیدگاه خود را وارد کنید